02-02-2015

roos-vanille massage olie (en het belang van aanraken)


De huid is, we vergeten het zo vaak, ons grootste orgaan. 
Voor dit zintuig is aanraken belangrijk, zelfs een levensbehoefte, net zo als eten en drinken dat is.
Huidcontact, zowel voor volwassenen als kinderen, levert bovendien een bijdrage aan een betere stofwisseling, een sterker immuunsysteem en een betere doorbloeding. 

Er zijn heel veel wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar het effect van liefdevol aanraken, misschien herinner je je nog dat zielige aapje van de psycholoog Harry Harlow, die de kracht van aanraking hiermee overduidelijk aantoonde. Aapjes die in de eerste zes maanden van hun leven niet werden aangeraakt, konden namelijk op volwassen leeftijd niet normaal functioneren.

Zachtjes strelen van iemands handen en of voeten is ook een prettige vorm van huidcontact en wordt nog aangenamer als je hierbij een druppel olie gebruikt. 

Nu zijn er heel veel verschillende soorten massageolie te koop maar je kan ook gemakkelijk zelf een potje maken.
Als basis kun je amandelolie nemen maar ook eenvoudiger te verkrijgen oliën zoals zonnebloemolie..
Je kan het geur geven door er bijvoorbeeld rozenknopjes (natuurwinkels) en/of rozenblaadjes (zelf gedroogd) aan toe te voegen en een opengesneden vanillestokje. Of alleen een vanillestokje als je geen rozen hebt.....je kan het dus helemaal aanpassen aan je eigen wensen en eigen budget. En deze geurcombinatie..... ik zou willen dat je het hier even kon ruiken!


Het kan ook niet verkeerd gaan zolang je er maar voor zorgt dat de plantendelen zoveel mogelijk onder staan. Ze hebben wel de neiging om naar boven te drijven, daarom regelmatig het potje even omdraaien en lekker warm wegzetten. Na een paar weken is je massageolie klaar en kun je de vaste delen eruit zeven.
En dan ook regelmatig gaan gebruiken natuurlijk, want er zijn dus veel lichamelijke en geestelijke voordelen, zelfs vermindering van pijn! (Dit komt omdat de signalen van de aanrakingssensoren in onze huid sneller naar ons brein reizen dan de signalen van onze pijnsensoren. Hierdoor raken de zenuwbanen geblokkeerd voor pijn en voelen we die niet of minder. bron


Wist je trouwens dat.....
-jonge ratjes stoppen met groeien als ze niet worden gelikt?
-het, nog niet eens zo heel lang geleden, steng verboden was om veel te vroeg geboren baby's aan te raken omdat men bang was hun zenuwstelsel te beschadigen?
-deze baby's, ondanks dat alle andere omstandigheden zo ideaal mogelijk waren, haast niet in gewicht toenamen?
-pas in de jaren 80 Amerikaanse artsen tot hun verbazing ontdekten dat een aantal van deze te vroeg geboren couveusekindjes, allen verzorgt door dezelfde nachtzuster, wél goed groeiden?
-dit kwam omdat déze nachtzuster het huilen niet kon verdragen en ze, tegen de regels in, tóch voorzichtig over hun ruggetje streelde om ze te kalmeren?
-er in onze gezondheidszorg, uit angst om een verkeerd signaal af te geven, strenge regels bestaan wat betreft aanraking? 
-daarom eigenlijk alleen "intimi" elkaar zonder probleem kunnen aanraken?

En nu we het toch over liefdevol aanraken hebben............


Het kalfje, hier boven net geboren, is nu al lang een volwassen koe die bijna haar tweede kalf krijgt.


We zijn blij dat ze er nog is........drie weken geleden was ze erg ziek en heeft bijna een week niet kun staan, een levensbedreigende situatie. Twee keer hebben we haar met behulp van trekkerkracht weer op de been gekregen maar zodra ze weer lag had ze niet de kracht om zelf te gaan staan.
Nu kan ze gelukkig weer staand genieten van haar hooi........we hopen dat het helemaal goed gaat komen!

Let op
Volg je "de gulle aarde" op facebook en je hebt de nieuwe pagina nog niet "geliked"?
Vanaf februari verschijnen de updates van de nieuwe logjes alleen nog maar op de pagina met "vind ik leuk".

13 opmerkingen:

  1. Oef gelukkig kan ik hier nog je berichtjes lezen, want face-book is hier zo goed als verboden terrein.(manlief is er zo ontzettend tegen) Tutulle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vertik het om op Face-book te gaan. Heb geen zin om al mijn moves, wat het ook is, daar neer te zetten en zo slechtdenkenden de kans te geven zich op wat voor manier dan ook mijn leven binnen te dringen. Wat voor belang heeft de Gulle Aarde om ons dat op te dringen? Dacht juist op een geweldige site te zijn waar dit soort 'fratsen' nog niet thuis hoorden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij mág je de Gulle aarde op facebook volgen maar dringt zij niemand iets op. Wil je het niet? Dan blijf je toch gewoon hier lezen. Vrijheid...blijheid!

      Verwijderen
    2. Klopt helemaal wat Petra zegt Anoniem. Ik wil zeker niet Facebook opdringen en de berichten kun je ook hier volgen hoor. Het bericht is alleen bedoeld, zoals er ook staat, voor de mensen die wel volgen via facebook en dit willen blijven doen.

      Verwijderen
  3. Ja ik voel er ook niet veel voor alleen op FB, lees ook minder prettig en terugzoeken is lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens, je kunt op facebook ook helemaal niets "labelen".

      Verwijderen
  4. Op Facebook doe ik minder dan het minimum ;-) en op Blogger blijf ik graag actief.
    Mooie blog, Hanneke! Fijn dat je de heilzame werking van de aanraking hier nog eens goed onder de aandacht brengt, en dit aan de hand van een heerlijke olie.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb op mijn privé facebook alleen een profielfoto (van een bloemetje) That's it ;-)

      Verwijderen
  5. Dit is een mooie blog. Idd wordt het nogal eens vergeten dat aanraking belangrijk is.Ik werk met oude mensen als activiteitenbegeleider en het valt op dat oude mensen weinig meer worden aangeraakt. Deze generatie is het ook niet echt gewend aangeraakt te worden maar ik merk dat ze het wel prettig vinden want ik knuffel mijn mensen regelmatig. Thuis doe ik het te weinig eigenlijk misschien moet ik daar maar weer eens aan beginnen. groet Angela

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn te horen dat je als activiteitenbegeleider regelmatig een knuffel geeft. En dat je het thuis wel eens vergeet....tja, dat is bij heel veel mensen zo.

      Verwijderen
  6. Mijn zoon is Fysio en zegt vaak dat oude eenzame mensen zich vaak al beter voelen enkel door aangeraakt te worden, Vaak komen ze bij hem met vage klachten en dan krijgen ze een massage waardoor ze zich meer mens voelen....

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips