27-10-2014

BOE, het maizenaspookje


Nee, met halloween heb ik niet zo veel, of eigenlijk helemaal niets. Wat ik wél leuk vind zijn nieuwe, voor mij onbekende, "technieken". 
Op "every day is a crafting day" zag ik een poosje terug een "zwevend spookje" en dit werd gemaakt met de meest simpele ingrediënten. Zou het nou echt zó makkelijk zijn?
En daar kom je natuurlijk alleen achter als je het eens probeert.

De benodigdheden waren zo bij elkaar gescharreld:

-plastic (water)flesje
-piepschuim balletje (styrofoam heet het tegenwoordig)
-stukje elektriciteitsdraad/pijpenrager o.i.d.
-maizena
-dunne, hele lichte witte "stof" (ik gebruik een niet steriel gaasje)
-evt. 2 watterschijfjes o.i.d.
-stukje zwart vilt (niet te vinden op de foto - vergeten :)


Buig het draad in de juiste vorm. 
Twee "armen", een stukje dat in de hals van het flesje past en een enkel stukje waar je het hoofd op kan vastzetten.
Ik kan me wat geknutsel met takjes ook voorstellen als je geen draad hebt.
De watterschijfjes gebruikte ik in de hals zodat het wat steviger stond.


Ik gebruik maar een heel klein stukje van het plastic flesje. 
Mijn eerste spookje was mislukt en kon niet zonder mijn hulp staan toen ik het hele flesje gebruikte. Het is namelijk erg belangrijk om een gedeelte van de stof als "voet" te gebruiken, mijn eerste spookje had alleen een paar punten. 
(Bij een grotere fles heb je dus ook een veel groter lapje nodig.)

Maak dan een stevig papje van maizena en water, het moet nog net vloeibaar zijn.
Op de betreffende site gebruiken ze een spuitflacon maar wat een ellende.....bij te wéinig maizena wordt het spookje niet stijf (maar spuit het wel goed) en bij tevéél maizena verstopt de spuitmond. Echt veel makkelijker is het om je lapje even te weken in het maizenapapje en het een klein beetje uit te knijpen.
Het lapje wordt dan op het frame gehangen en in (spook)vorm gebracht waarbij het dus erg belangrijk is dat er een vlakke onderkant is.

Na 24 uur is het droog en stevig en kun je het er voorzichtig afhalen. 
Plak er dan nog twee oogjes op.


Een echte spookverschijning.......brrrr.

12 opmerkingen:

  1. Dat is een leuk idee om met kinderen te maken, moet ik onthouden voor volgend jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En zeggen dat 'textielverharder' zo duur is! Topidee! Ga ik ook onthouden voor in mijn klasje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb al een paar keer engeltjes gemaakt met textielverharder. Dat plakt vreselijk. Ik ga dit zeker proberen, en hopen dat het wat minder plakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een superleuk idee! Jammer dat de kindervakantie om is, hihi. Dan wordt het een woensdagmiddag projectje ;o)

    Groetjes Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij kun je ook stof stijven met suiker water, dat werd vroeger wel gedaan voor gehaakte kastrandjes ed.

    groetjes Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh leuk, deze gaan we zeker maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Om een grotere steunfles te gebruiken kun je de totale glazen of plasticfles (een halve of anderhalve liter) vullen met water, dan valt het spookje tijdens het uitharden niet om. Leuk idee. Ga het met de kleinkinderen uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat je toch kan maken met weinig matriaal !!!
    een heel leuk idee ...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Volgens mij lukt dit ook met behangerslijm, maar dat moet je maar net in huis hebben natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips