04-10-2012

goudsbloemen: de olie en de tinctuur


De goudsbloem groeit in menige tuin en is een makkelijke plant die zich, onder normale omstandigheden, zelf uitzaait. Aan de stand van de bloemen kun je zien waar de zon staat omdat ze de zon volgen, vandaar ook haar bijnaam "bruid van de zon". Je begrijpt dat ze dus ook graag in de volle zon staat.
Ze is één van de bekendste medicinale bloemen en zelfs mensen die "niets met kruiden hebben" weten wel van het bestaan van Calendulazalf (met de klemtoon op de tweede lettergreep ;-).

Als je iets met je goudsbloemen wilt gaan maken en daarvoor op Google gaat zoeken kun je behoorlijk in de war raken door alle tegenstrijdige adviezen. Zo kun je lezen dat je alleen de diep oranje bloemen kunt gebruiken.......


of alleen de bloemen met gele bloemblaadjes........,


er wordt onderscheidt gemaakt tussen bloemen met al dan niet een dubbele rij bloemblaadjes en zelfs de kleur van het hartje van de bloem zou bepalend zijn voor wel of niet een geneeskrachtige werking.
De waarheid?  Je kan ze allemaal gebruiken!

Maar dan zijn we er nog niet, want ook hóe je de bloem moet gebruiken is soms onduidelijk.
Sommige bronnen adviseren het gebruik van de hele bloem, dus de lintbloemetjes met het hartje én de groene kelkbladeren, anderen vinden dat alleen de lintbloemblaadjes gebruikt mogen worden en, alsof de verwarring  nog niet genoeg is, gaan er ook stemmen op voor het gebruik van alleen de gedroogde bloemen. 
De waarheid? Het kan allemaal, al ben ik zelf geen voorstander van het gebruik van de gedroogde bloemen om hier een olie van te maken. Dat gaat voor mijn gevoel het beste met vers materiaal.

Ga je met me mee de tuin in.......goudsbloemen plukken? Er staan er nog genoeg.


Dat plukken doe je op een droge, zonnige dag als de bloemen helemaal open zijn. Je krijgt er een beetje plakkerige vingers van. Dit komt door de harsachtige bestanddelen van de plant.


Als de bloemen zijn geplukt en je wilt ze gebruiken voor een olie en een tinctuur, moet je dus een keuze maken:
je stopt de hele bloemen, al dan niet in stukjes gesneden, in een potje en overgiet dit met zonnebloemolie of jenever,  of je trekt de lintbloemen los


en je doet hiermee hetzelfde.


De bloemen mogen in beide gevallen niet boven de vloeistof uitsteken. 
Het potje met de zonnebloemolie zet je zoveel mogelijk in de zon, en op een mooie, zonnige dag zelfs buiten. Na een aantal weken kun je de bloemen eruit zeven en deze olie kun je nu puur gebruiken of het is de basis voor je zalf, gemaakt met bijenwas of met wolvet.

Om een tinctuur te maken overgiet je de bloemen met een goede jenever, dit potje kan gewoon in huis blijven en hoeft geen zonnestralen op te vangen, wel elke dag even schudden.

Waar is de olie/zalf voor te gebruiken?
-alle soorten wonden, zoals snij- schaaf- etterende- bloedende- doorlig- etc. 
-alle soorten kloven
(de goudsbloem heeft een  anti-bacteriële werking en is wondhelend)
-geïrriteerde huid (babybillen), acné, eczeem, steenpuisten en zweren
(de goudsbloem is ook ontstekingswerend)
-koortsblaasjes en gordelroos
Tijdens zowel de Amerikaanse burgeroorlog als ook in de eerste wereldoorlog, werden de bloemblaadjes op open wonden gelegd om als een "plantaardig jodium" gebruikt te worden. Zo goed is de antiseptische werking!!

Waar kun je de tinctuur voor gebruiken?
Een paar druppels tinctuur toevoegen aan afgekoeld gekookt water om een vieze wond uit te spoelen, of hiermee te gorgelen bij mondslijmvlies- of tandvleesontstekingen.
In de fytotherapie wordt de tinctuur o.a. gebruikt bij gal- en leveraandoeningen en menstruatieproblemen.

En wat dacht je van een kopje goudsbloementhee?
Per kopje thee heb je ongeveer de blaadjes van 1-2 bloemen nodig en je drinkt drie kopjes van deze thee als je veel last hebt van menstruatiepijn.
Heb je geen tinctuur gemaakt dan kun je ook een thee zetten om hiermee de wond uit te spoelen.

Koken met goudsbloemen?
Ja, dat kan ook! De gekleurde bloemblaadjes geven weinig smaak maar wel kleur aan koekjes, salades, soepen, pannenkoeken, boter, kwark, brood enz. 

Wil je nog meer weten van de goudsbloemen? Lees dan ook eens op het blog van Willeke


Voor een logje over het drogen van de goudsbloemen én een goudsbloemknutsel moet je nog even een paar dagen geduld hebben.

Misschien ook interessant:
goudsbloemen: drogen en een knutsel
goudsbloemenzalf

32 opmerkingen:

  1. Gelukkig, heb ik het toch goed gedaan! Mijn olie en tinctuur zijn namelijk al klaar maar er kan nog wel een flesje olie bij en er staan nog heel wat goudsbloemen. (van zaad van de Bolster, dus ook nog BD :))
    Alleen schijnt de zon niet meer zo veel en droog is het ook niet de laatste tijd.
    In plaats van jenever gebruik ik 50% wodka voor de tincturen. Heb er lang naar moeten zoeken maar het bekendste wodkamerk had het ;-)
    Welke jenever gebruik jij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik eigenlijk allerlei soorten (graan)jenever, als het alcoholpercentage maar 30-35% is. Met wodka van 50% trek je natuurlijk nog meer stoffen uit :-)!

      Verwijderen
  2. Leuke post..mijn schoonmoeder maakte 15 jaar geleden al zulke goudsbloemen zalf.
    Aleen, zij deed dit met reuzel, en dat werd keihard , en stinkt,ik ben benieuwd waarmee jij dit gaat doen..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, heerlijk logje! Wat ik jammer vond was dat mijn goudsbloemolie na verloop van tijd wat ging stinken, ik vraag me af hoe dit kwam.. misschien iets verkeerd gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms kan de olie bederven. Vaak is dit het gevolg van het te hard uitknijpen van de bloemenresten tijdens het zeven, je ziet dan ook op de bodem van je potje allemaal "rommeltjes" liggen. Soms wordt de olie ranzig.
      Gewoon weer proberen hoor!

      Verwijderen
  4. Ik heb van de zomer voor het eerst zo'n olie gemaakt - en ik ben er heel blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nou dat lijkt me goed ,ik heb alleen geen goudsbloemen in de tuin gaan we volgend jaar erin zetten.
    Groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Interessante blog over de goudsbloemtoepassingen. Wij hebben al jaren de (gekochte) tinctuur voor wondontsmetting. Ik zou niet zonder kunnen.
    Ik heb al zaad verzameld: volgend jaar ga ik het in potten zaaien, lekker op de zon.
    Ik vind je foto's hierboven trouwens heel mooi!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zelf maak ik ook al jaren van alles met de goudsbloemen, thee, zalf, tinctuur, olie, gelei v d boterham, siroopjes en zelfs in gebak ed.
    Alleen werk ik wel het liefst in de zomer waneer alles op zijn best is en de kracht van de zon erin zit!
    Met zulk weer als nu,ben ik blij als ik in de kelder kijk en zie daar alles klaar staan voor waneer ik het nodig heb.

    Groetjes van
    Zo maar iemand

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige foto's, bij een wederom interessant bericht!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. is de zalf ook ergens te koop? mijn dochter heeft vaak drukplekken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De zalf is als Calendula zalf te koop bij de drogist. Vaak te vinden in het vak met homeopatische producten.

      Verwijderen
  10. Heel hartelijk dank voor deze hele duidelijke en nuttige informatie over de Calendula bloem. Ik vind het heel jammer dat ik die nu pas ontdekt heb, maar heb hem toch opgeslagen voor volgend jaar. In onze tuin groeien heel veel goudsbloemen, wel enkel de paarse, en ik vond het al zo jammer dat ik nergens een duidelijke uitleg kreeg om deze te verwerken tot een "natuurlijk" hulp middeltje. Bij deze is dit nu gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De paarse goudsbloem ken ik niet :0(,
      wel even kijken of de Latijnse naam Calendula officinalis is, anders zal ze wellicht niet of sterk verminderd geneeskrachtig zijn.

      Verwijderen
  11. Beste Hanneke,
    De eerste goudsbloemen zijn geplukt en liggen te drogen. Maar nu zie ik er verschillende beestjes uitkomen (rupsjes, zwarte dingetjes) ik neem aan dat die niet in de olie moeten? Hoe krijg ik ze eruit?
    En dan nog een vraagje: omdat ik niet gelijk heel veel bloemen heb, kan ik ook per dag bloemen bij de olie gooien?
    Groetjes Yvette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Yvette.
      Het insectenvolkje moet inderdaad maar niet in de olie, al zul je best af en toe eens "iets" op de bodem zien liggen. Voor de olie is dit geen bezwaar en na het eruit zeven van de bloemen zijn ze weg. Zelf laat ik de bloemen altijd even een poosje liggen voordat ze hun definitieve bestemming krijgen, alle beestjes kunnen nu een ander ondekomen zoeken.

      Je kan inderdaad eke dag bloemen toevoegen, dat maakt niet uit.

      Verwijderen
  12. Hoi Hanneke, hoeveel bloemen gebruik ik om er een tinctuur van te maken? En werkt dat voor munt tinctuur hetzelfde?
    Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tinctuur van verse planten of bloemen maak je door het materiaal in een potje te doen en licht aan te drukken. Dan nét zoveel alcohol toevoegen tot het onderstaat. Voor gedroogd materiaal wordt meestal 1 deel plant op 5 deel alc. aangehouden. Deze eigengemaakte tincturen zijn in de regel sterker dan hetgeen je in de winkel koopt, de dosering kun je dus ook iets naar beneden bijstellen. Ipv 20-30 druppels per keer zijn, van eigen tinctuur, 10 druppels vaak wel genoeg.

      Verwijderen
  13. Een vraagje over het potje waarin je de goudsbloemolie maakt: sluit je dat af met een deksel of dop of met een doek? Moet er nog zuurstof bijkunnen of niet? En dank je wel voor de interessante, kleurrijke informatie. Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik goudsbloemolie maak sluit ik het af. Er zijn ook goudsbloemoliemakers ;-) die het afdekken met een doekje, niet omdat er zuurstof bij moet maar zodat evt. water (wat in je plantmateriaal zit), eruit kan verdampen. Dit kan je ook doen als de olie klaar is."Gewoon" nadat het even een poosje heeft gestaan, de olie in een schoon potje gieten en het laatste beetje laten zitten. Olie drijft immers op water, dus dat ligt op de bodem van je potje.

      Verwijderen
  14. De goudsbloemen in mijn olie liggen niet helemaal onder de olie omdat ze naar boven stijgen en nu is de bovenkant beschimmeld. Is de oplossing voor dit probleem dat ik het potje tot de rand toe met olie vul en geen luchtruimte laat tussen potje en deksel volgende keer? En kan ik nu de goudsbloemen eruit halen en de olie alsnog gebruiken of raad je dat af? En PS: ik ben 'anoniem' omdat ik niet weet hoe ik mijn naam bovenaan kan invullen ;) groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Miranda, ik zou de olie niet meer gebruiken :-(,tenzij je echt het bovenste laagje eraf kunt halen. Ideaal is dat niet. Probeer de volgende keer elke dag de bloemen even onder te duwen. Ze worden dan "zwaar" van de olie. Helemaal opvullen kan ook en dan elke keer het potje om te draaien.

      Verwijderen
  15. om schimmels in de olie te vermijden kan je er enkele druppels tea-tree olie of lavendelolie aan toevoegen. Dan ruikt je olie ook erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Miranda, wat een fijne blog, dankjewel. Ik heb een vraagje: kun je ook olijfolie gebruiken? Groetjes, Heleen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Maria Treben gebruikt bloemen, bladeren en stengels in de zalf met varkensvet, omdat reuzel het meest compatibele is met dehuid. Ik heb gemerkt dat deze nog meer wondhelend werkt dan enkel de bloemen, deze kan voor vele aandoeningen gebruikt worden. Ik gebruik dezalf op doorligwonden met heel goed en snel resultaat. Ik doe er wat honing en essentiele olien bij. De calendula bestrijdt en voorkomt ook pseudomonas, (vele keren beter dan azijnzuur)wat nogal eens voorkomt bij zulke wonden. Mijn ma had pseudomona op de wonde, dezewerd in het ziekenhuis behandeld met azijnzuur 20 min laten weken op de wonde. Dit was omslachtig en het duurde nogal lang. Ik heb met veel moeite de thuisverpleging kunnen overhalen om de calendulazalf te gebruiken, na een paar dagen was de pseudomona verdwenen en de wond een heel stuk opgegroeid. Fantastische zalf.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi, mag je om een tinctuur te maken ook werken 95° alcohol. Hoeveel druppels van tinctuur met jenever of wodka doe je op hoeveel water?om iets uit te spoelen? Kan je het ook puur gebruiken?
    Ik kijk uit naar je antwoorden. Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Nele, daar is niet zo één twee drie een antwoord op te geven. Eigenlijk heeft elk medicinaal kruid zijn eigen optimale alcoholpercentage. Als je je hier in zou willen verdiepen zou e de kruidenboeken van Broeder Guy Van Leemput kunnen lezen. Tinctuur van kruiden om te spoelen wordt echter nooit puur gebruikt. Hypercal (een combi van sint Janskruid en goudsbloem) wordt gebruikt b.v. voor het spoelen van wonden. Het gebruik daarvan is een paar druppels op een glaasje water. Erg verdund dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb een olie gemaakt en nu ruikt deze heel erg zurig.kan dit te maken hebben met de kwaliteit van de olie? Heb ik een fout gemaakt of was het potje niet steriel genoeg?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik maakte jaren terug '17 een pot met goudsbloemen en wodka. Nooit meer naar gekeken. Hoelang kan dat bewaard blijven ?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Alcohol (boven 10 %) bederft niet zo gauw, wat dat betreft zou je het gewoon kunnen gebruiken (als de goudsbloemen ónder de alcohol zitten). Maar in de regel gaat de geneeskracht na twee jaar toch wel achteruit dus dat is wel even een "dingetje".

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips