26-05-2012

aanmaak pakketjes


Televisie kijken, dat doen we 's zomers niet zo veel. Vaak is er niets op dat onze interesse heeft en komt er een goede film voor dan is die vaak te laat afgelopen. 
Als je vroeg opstaat, ga je meestal ook op tijd op bed.
We hebben een tijd lang het tweede gedeelte van zo'n niet afgekeken film opgenomen op de video, "om hem de volgende dag af te kijken". Een prima theoretische oplossing, alleen in de praktijk hadden we op een gegeven moment een handvol banden met halve films ;-).
Veel liever zitten we nog even buiten, de dag wordt doorgepraat en we kijken en luisteren naar alle geluiden in de natuur. Als het wat killer wordt gaat dan de vuurkorf aan. Je kan zo lekker wegdromen bij het kijken naar de vlammen.

Met alleen maar twee houtkachels om het huis te verwarmen, durf ik wel te zeggen dat wij inmiddels ervaren aanmakers zijn. Binnen gaat het met een oude krant en buiten doen we dat net zo. Het werkt perfect, maar als het hard waait, waaien er ook soms hele stukken brandend papier weg.
Nu had ik deze pakketjes ooit eens ergens op het www te koop gezien maar zelf maken is meer mijn ding.

Wat heb je nodig?
De goedkoopste kokosolie die je kunt vinden, dunne, droge takjes (ze liggen overal onder), een stukje touw en watten.


Op een stukje touw leg je een aantal takjes die echt oud en droog moeten zijn.


Daar boven op een pluk watten en op de watten smeer je een laagje kokosvet.


Dan dek je het af met watten en weer een aantal takjes er bovenop. Bind het nu dicht met het touwtje, niet al te strak, het moet vast zitten maar ook een beetje luchtig zijn.


En doet ie het dan ook? Tijd voor een testje!
Steek het aanmaakpakketje aan één kant aan en na een aarzelend begin.......


vatten de stammetjes vuur en begint het te knetteren.


Vanaf nu hier geen wegwaaiende kranten meer, want ik ga een voorraadje maken.

18 opmerkingen:

  1. Dat is handig!
    Wij zitten hier ook vaak s'avonds gezellig bij een vuurtje. Heerlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een goed idee en leuk om zelf te maken! Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit lijkt mij ook zeer handig. Zou je nu ook al een voorraadje voor de winter (houtkachel binnen) kunnen maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of je ze ook binnen kunt gebruiken dat durf ik niet te zeggen. Bij het branden in de vuurkorf drupte er wel af en toe een druppel gesmolten kokosvet uit.
      Meestal zeg ik dat je het gewoon moet proberen maar vuur in huis, daar neem ik geen risico mee. Ik gebruik ze dus alleen buiten.

      Verwijderen
  4. Wij verwarmen ons huis ook met enkel maar een houtkachel. Maakt die olie de schouw niet te vet? Nu vegen we elke drie maanden, maar ik ben bang dat het kokosvet gemakkelijker schouwbrand veroorzaakt.Die hadden we al (met brandweer, maar zonder echte schade) en die kan ik missen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik zou ze niet binnen gebruiken. Wist je trouwens dat het verbranden van aardappelschillen in de kachel roetvorming tegen gaat? Het wordt zelfs aanbevolen door de brandweer.

      Verwijderen
  5. Erg handig. Wij steken de kachel altijd aan met barbeque aanmaakblokjes die we goedkoop op de rommelmarkt kopen. De hele zomer vergaren voor de winter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook handig, alleen komen wij nooit op een rommelmarkt. Misschien moeten we daar toch eens verandering in aanbrengen ;-).

      Verwijderen
  6. Nog een idee voor aanmaakblokjes kreeg ik van mijn zwager: hij verzamelt de gebruikte kurken van wijnflessen en laat die een poosje weken in een pot (lege augurkenpot of zo) gevuld met spiritus. Op die manier kweek je je eigen aanmaakhoutjes! Een nadeel: je moet wel regelmatig wijn drinken natuurlijk, ha ha!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat nadeel van regelmatig wijn drinken zie ik niet hoor! (niet verder vertellen).
      Alleen gebruik ik herbruikbare champagnekurken van plastic, denk niet dat die veel spiritus opnemen.

      Verwijderen
  7. Leuk, fikkie stoken heb ik altijd graag gedaan. Dit is handiger dan met kranten rommelen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Raar eigenlijk, fikkie stoken blijft altijd leuk. Ik maak nooit de kachel of vuurkorf aan met tegenzin.

      Verwijderen
  8. Ik bewaar de kurken van flessen wijn en doe die in een emmertje met eenheel klein beetje benzine of spiritus. De kurken zuigen lekker vol en zijn prima aanmaakblokjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ipv van watten kun je ook drogerpluis gebruiken kost het nog wat minder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn broer zag in Zuid Afrika dat ze gebruikte en gedroogde theezakjes lieten weken in lampenolie en die gebruikten als aanmaakblokjes voor de bbq: zeer goedkoop, en handig om gebruikte theezakjes weer in te zetten voor iets nieuws.
    Ik ben al gebruikte theezakjes aan het sparen om t eens uit te proberen.
    En lampenolie kun je soms ook vinden op rommelmarkten.

    Groetjes, Tara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt als een leuke toepassing :-), ga ik ook eens proberen.

      Verwijderen
  11. De witte velletjes van de berkenboom branden ook uitstekend en die gebruik ik om t vuurtje aan te steken.

    Jo de stoker

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
01 09 10 11 12
Blogging tips